zondag 8 juni 2014

Holland Armband

Hoi,
Ik zag vanochtend op facebook een plaatje van een in elkaar gehaakte/geweven sjaal. Ik vond de techniek erg leuk dus ik dacht laat ik er een armband van maken.
Hier is het gratis patroon die ik zelf ontworpen en uitgeschreven heb maar de techniek heb ik niet zelf bedacht.

We beginnen met de eerste rij. Die word gehaakt net zoals de andere rijen maar deze gaat nog nergens doorheen. Ik heb het met katoen gehaakt. Je begint niet zoals in het stappenplan met oranje maar met rood daarna wit en daarna blauw.

Slinger
1.Haak 55v +2keerl (57)
2.Haak 1st in de 4e v (deze telt als het eerste stokje), 3st *5L, 1st in de 6e v, 4st* Tussen de * 4 keer herhalen, bij de laatste keer doe je gewoon 5L, 1st in de 6e v, 3st, 2L en die zet je vast met een hv in de laatste v.
Hecht af en zorg dat je zoiezo 15cm overlaat.

Dit patroon gebruik je alle 3 de keren.



Na de eerste keer krijg je dit.
Dan haak je eerst de eerste toer en daarna doe je alles wat voor de stap met de sterretjes staat (1st in de 4e v, 3st, 5L). Daarna weef je hem zo als hier onder.
De eerste keer weven.
Dan doe je hetzelfde als je deed met de eerste rij. Nu herhaal je het wat je moest doen met de 2e rij voor de 3e rij in het blauw. Bij de afbeelding hierboven ging je er eerst voor in maar met de 3e rij ga je er achter in. Daarna haak je weer zoals het patroon. Hecht af.
Als je klaar bent krijg je dit.
Nu gaan we er nog een randje vasten omheen haken met oranje. Bij de stokjes haak je gewoon in de v, bij de losse haak je er omheen en waar je naar de 2e toer gaat/afhecht daar doe je 3vasten.
Het resultaat.
Nu gaan we de sluiting maken. Eerst naai je 3 ronde kraaltjes op het uiteinde waar GEEN draadjes zitten. Zorg dat je er nog goed omheen kan met de lusjes.
Daarna heb je iemands arm nodig waar de armband eigenlijk te klein voor is zodat je hem goed strak kan maken. Doordat je 2 blauwe, 2 witte en 2 rode draadjes heb laten hangen kan je nu verder (de oranje mag je weg werken). Je pakt de 2 blauwe draadjes en je trekt ze strak langs een van de kraaltjes en maakt 2 keer een knoop (strak maar niet zo strak dat je de lusjes die je nu hebt gekregen er nog wel af kan halen). Dat doe je bij alle 3.

Dit is nog een stap die niet perse hoeft maar ik heb het wel gedaan zodat ze er niet steeds afschieten.
Daarna pak je de je je haaknaald en trek je allebei de draadjes van die kleur door dat gaatje wat achter/onder de kraal zit en dan knoop je ze samen vast met een dubbele knoop aan het uiteinde zodat je nog wel speling heb. Dat doe je 3 keer. En nu is je armband af. (Op de afbeelding hierboven heb ik de laatste stap nog niet uitgevoerd.

Ik hoop dat je iets hebt een het patroon en ik wens je veel suc6 met haken. Ik zou het leuk vinden als je je creatie op mijn facebook pagina ; `haakster` zet.

Groetjes Michelle




1 opmerking: